Dlaczego olej silnikowy musi być regularnie wymieniany?

Każdemu posiadaczowi samochodu powinno zależeć na tym, aby jednostka napędowa pracowała bezawaryjnie przez długi czas. Aby było to możliwe, należy zainwestować w wysokiej jakości olej, który powinien być wymieniany w regularnych odstępach czasowych. Nie należy tego zaniedbywać, ponieważ niska jakość lub niski poziom oleju to czynniki, które wpływają negatywnie na żywotność i działanie jednostki napędowej.

 

Dlaczego olej silnikowy wymaga regularnej wymiany?

Regularna wymiana oleju silnikowego jest istotna ze względu na to, że olej po prostu starzeje się i traci swoje optymalne właściwości. Przede wszystkim traci on swoje optymalne właściwości fizyczne oraz chemiczne jako środek odpowiedzialny za smarowanie. Oznacza to, że zużyty olej nie zapewnia właściwej ochrony elementów i układów znajdujących się w silniku.

Procesy starzeniowe dotykają każdy olej niezależnie od jego jakości. Po pewnym czasie ulega on utlenianiu i nie nadaje się do dalszego użytku, zupełnie jak olej kuchenny. Utlenianie oleju silnikowego doprowadza do rozpadu dodatków uszlachetniających, chroniących przed korozją i dodatków dyspergująco-myjących. Rozpad tych dodatków jest spowodowany nie tylko przez utlenianie, ale również przez wysokie temperatury, które w silniku mogą osiągać poziom do 900 stopni Celsjusza. Olej może pogorszyć swoją jakość również w wyniku przedmuchów z komory spalania. Błędem jest też niewłaściwa wymiana, w wyniku której stary olej nie zostanie spuszczony całkowicie z miski olejowej. W silnikach diesla problemem może być filtr cząstek stałych przepuszczający paliwo, które może doprowadzić do rozrzedzenia oleju.

 

Problemy z silnikiem spowodowane przez utratę optymalnych właściwości oleju

Olej silnikowy, który uległ silnemu zużyciu nie spełnia już swoich zadań i nie zapewnia silnikowi jakiejkolwiek ochrony. Przede wszystkim znika powłoka olejowa utrzymująca się na newralgicznych punktach silnika, które są narażone na tarcie. To z kolei prowadzi do zacierania i stopniowego uszkadzania poszczególnych komponentów, takich jak tłoki, panewki wału korbowego, łożyska ślizgowe wałków rozrządu, cylindry czy też turbosprężarka. W wyniku silnego tarcia powstają drobinki metalu, które trafiają do oleju, a to z kolei sprawia, że działa on jak papier ścierny. Mocno zużyty olej nie jest tak płynny jak świeży, więc przy rozruchu zimnego silnika, dociera on do najbardziej oddalonych zakamarków silnika dopiero po kilkunastu sekundach. Innymi słowy nieprawidłowe tarcie wpływa na skrócenie żywotności jednostki napędowej.

 

Olej zapewnia nie tylko optymalne smarowanie. Jego zadaniem jest również odprowadzanie ciepła do miski olejowej. Preparaty takie chłodzą rozgrzaną panewkę czy też denko tłoka. To z kolei zapewnia ochronę silnika przed przegrzaniem. Przestarzały olej nie chroni silnika przed przegrzaniem ani nie jest odpowiednio lepki. Brak właściwej lepkości prowadzi do powstawania nieszczelności tłoków pracujących w cylindrach. Nieszczelności te są spowodowane przez brak możliwości uzyskania odpowiedniego ciśnienia sprężania. Olej posiada również właściwości alkaliczne i dzięki temu neutralizuje związki siarki oraz różne kwasy powstające w procesie spalania, które mogą powodować korozję metalowych komponentów. Oczywiście przepracowany olej traci takie właściwości.

 

Wymiana oleju w nowych samochodach

Wymiana oleju dotyczy nie tylko starszych pojazdów, ale również nowych aut. Oczywiście w nowszych autach częstotliwość wymiany jest mniejsza, ale i tak trzeba jej dokonać. Rzadsza wymiana oleju jest możliwa dzięki nowoczesnym silnikom, w których temperatury spalania są niższe i które dodatkowo generują znacznie mniej zanieczyszczeń. Z drugiej strony silniki takie oraz turbosprężarki pracują pod dużym obciążeniem, więc idealne smarowanie jest sprawą niezwykle istotną. W związku z tym w nowszych jednostkach napędowych stosuje się oleje syntetyczne charakteryzujące się optymalnymi parametrami, które jednak zanikają w wyniku dużych obciążeń. Olej wolniej dociera do trudnodostępnych miejsc, a w silnikach diesla słabiej rozprasza nagromadzoną sadzę. W autach zasilanych gazem LPG nawet wysokiej jakości olej po pewnym czasie traci zdolność neutralizacji kwasów.

 

Częstotliwość wymiany oleju w nowych pojazdach

W przypadku nowych aut warto zapoznać się z instrukcją samochodu, która informuje o częstotliwości wymiany oleju na nowy. Wielu producentów zaleca wymianę po przejechaniu 25 tysięcy kilometrów, ale dobrze jest zrobić to już po pokonaniu 15-20 tysięcy kilometrów lub po upływie roku od ostatniej wymiany. Systematyczna wymiana oleju silnikowego zapewni długotrwałe i bezproblemowe działanie zarówno silnika, jak również turbosprężarki.

W nowo wyprodukowanych samochodach początkowy pobór oleju jest dość wysoki, a sytuacja ta normuje się po pokonaniu kilku tysięcy kilometrów. Innymi słowy, nawet w najnowszych pojazdach należy co jakiś czas sprawdzać poziom oleju.

W razie awarii auta konieczne będzie skorzystanie z auto lawety: tutaj Poznań lub ze Zgorzelca

 

Częstotliwość wymiany oleju w używanych autach

W używanych pojazdach odpowiednia dbałość o olej silnikowy jest sprawą kluczową dla prawidłowego i długotrwałego działania jednostki napędowej. W starszych pojazdach ryzyko wystąpienia awarii związanej z nieprawidłową jakością i ilością oleju jest dużo wyższe. W związku z tym w starszych pojazdach należy wymieniać olej co 10 tysięcy kilometrów, a jeśli jest to olej półsyntetyczny, wówczas wymiana jest konieczna co 10-12 tysięcy kilometrów.

 

Oleje long-life – czy warto je stosować?

Teoretycznie oleje long-life mają zachowywać swoje parametry przez nawet 30 tysięcy kilometrów, jednak są to wartości prognozowane. Jeśli więc komuś zależy tylko i wyłącznie na rzadszej wymianie oleju to wybór olejów long-life nie ma sensu. Nie warto ryzykować poważnej awarii tylko po to, aby zaoszczędzić 100-200 zł.

Kalinowski@chuck.com.pl

http://mebledzieciece.info.pl/meble-dzieciece-odporne-na-uszkodzenia/ https://firefoxstory.com/znajdz-idealne-zadaszenie-przed-domem/ https://findjango.com/2020/12/11/nowoczesne-krzesla-na-taras/