Witamina C, czyli lek dobry na wszystko

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Zalecana dawka do spożycia wynosi od 45 do 95 mg na dobę. Nie tylko zapobiega przeziębieniom, ale również jest przeciwutleniaczem, dzięki czemu chroni przed powstawaniem komórek rakowych w organizmie.

Witamina C jest nazywana inaczej kwasem askorbinowym. Przede wszystkim spełnia funkcję odpornościową, minimalizując ryzyko przeziębienia, szczególnie u sportowców oraz osób wykonujących pracę fizyczną. Ponadto witamina C ułatwia wchłanianie żelaza i przyśpiesza gojenie ran. Stymuluje również układ nerwowy oraz wzmacnia dziąsła i zęby. Jest również odpowiedzialna za wytwarzanie kolagenu, dzięki czemu znajduje również zastosowanie w kosmetyce. Ponadto usuwa przebarwienia i uszczelnia naczynia krwionośne, co sprawia, że występuje w składzie wielu kremów pielęgnacyjnych.

Źródłem witaminy C są przede wszystkim owoce i warzywa

Trzeba jednak podkreślić, że obróbka termiczna minimalizuje właściwości odżywcze, dlatego najlepiej spożywać je na surowo. Największą ilość witaminy C mają owoce aceroli, camu camu, dzikiej róży oraz czarnej porzeczki. Osoby cierpiące na jej niedobór często zażywają ją w formie tabletek, jednak jak potwierdzają liczne badania naukowe jest to mniej skuteczna suplementacja aniżeli czerpanie jej bezpośrednio z jedzenia.

Witamina C w połączeniu z niektórymi lekami, na przykład antykoncepcyjnymi, może powodować szkodliwy wzrost estrogenów

Spożywane dawki powinny przede wszystkim kontrolować kobiety w ciąży. Należy pamiętać, że zarówno niedobór, jak również nadmiar witaminy jest szkodliwy dla funkcjonowania organizmu. Objawia się on występowaniem takich dolegliwości jak: nudności, bóle brzucha, biegunka czy wymioty. Najczęściej jednak nadmiar witaminy C jest wydalany wraz z moczem.

Kalinowski@chuck.com.pl

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.