ląskość – jak folklor wchodzi na salony

Ś

Regionalizm i kultura regionalna przeżywają swoje wzloty i upadki. Począwszy od dziewiętnastego wieku, ludzie na przemian fascynują się nimi i spychają do roli prowincjonalnych zagadnień, którymi nie wypada interesować się, jeśli chce się uchodzić za człowieka światowego i obytego.

Renesans śląskości

Śląsk od zawsze stanowił nieco kontrowersyjny obszar Polski. Niektórzy pochodzący stamtąd ludzie nie chcą identyfikować się jako Polacy, podkreślają swoją niemieckość lub tworzą nową kategorię tożsamości narodowej – śląskość. Ich siła przebicia i dynamiczny wizerunek gwary, symboli i strojów sprawił, że także i ludzie z innych rejonów Polski dali się porwać temu trendowi – przyjeżdżają do Katowic po górniczy klimat, nie po to, by oglądać modernistyczne apartamenty.

Nie ulega wątpliwości, że dla wielu mieszkańców Katowic czy okolicznych miejscowości tożsamość śląska jest bardzo poważną kwestią. Jednak turyści często przyjeżdżają tutaj w poszukiwaniu folkloru, nie nowoczesnych apartamentów i europejskiego klimatu.

Skąd tęsknota za folklorem?

Tęsknota za korzeniami stanowi nieodłączny element globalizującego się świata, jednak prawdopodobnie istniała także i wtedy, gdy ludzie żyli w bardziej hermetycznych środowiskach. Jest związana z archetypem, który dla każdego jest zbliżony – dom to nie nowoczesne apartamenty ani blok, tylko chata z ogrodem, blisko natury.

Oczywiście te odczucia są dla każdego inne i całkowicie indywidualne, jednak zdarza się, że ich nasilenie wzrasta lub maleje w jednostkach i całych społecznościach – wtedy pojawia się moda na folklor.

Jak przejawia się moda na śląskość?

Moda na śląskość została szybko zagarnięta przez handel i skomercjalizowana – nic dziwnego, tak dzieje się dziś z większością mód. Dlatego też nie przybiera ona raczej formy grupowych przyjazdów na Śląsk i wynajmu apartamentów dla turystów, by ruszyć na łowy folkloru.

Za to sporą popularnością cieszą się torby, koszulki i inne gadżety z zabawnymi nadrukami i napisami w śląskiej gwarze, a także działalność oddolna, na przykład w formie stron fanowskich na Facebooku promujących „śląskiego ducha”.

Tekst powstał we współpracy z Friendly inn – apartamenty Katowice

Kalinowski@chuck.com.pl

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.