Jak złagodzić objawy odstawienia nikotyny?

Papierosy dostępne są w każdym sklepie i kiosku. Czy wiesz, że to jak legalny narkotyk na każdym kroku? Nikotyna jest uznawana za substancję uzależniającą w podobnym stopniu i tak samo szybko, jak heroina. Uzależnienie od nikotyny to uzależnienie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Po dotarciu tej substancji do mózgu uwalniane są hormony szczęścia – a jednak każdy z nas wie, że papierosy szkodzą. Jak działa na organizm nikotyna i co stanie się, gdy go jej pozbawimy? Jak rzucić palenie?

 

Objawy odstawienia nikotyny

Nikotyna działa negatywnie na układ krążenia, który wraca do normy praktycznie od razu po zaprzestaniu palenia – puls stabilizuje się nawet po pół godziny, a po 2 godzinach normuje się ciśnienie krwi. Po 8 godzinach poprawia się natlenowanie krwi, a po 2 dniach w organizmie nie ma już nikotyny – wtedy też odczuwasz objawy odstawienia. Mimo, że zaczynasz swobodniej oddychać i wyostrzają Ci się zmysły, wcale nie czujesz się lepiej – organizm jest w szoku po odstawieniu używki. Jesteś rozdrażniony, przybity, nie możesz się skoncentrować – Twój mózg działa gorzej z mniejszą ilością hormonów szczęścia. Większa ilość tlenu we krwi skutkuje bólami głowy, a regeneracja układu oddechowego – suchością w gardle i kaszlem. Możesz również odczuwać objawy ze strony układu pokarmowego – do tej pory Twoje trawienie było wspomagane nikotyną, teraz więc Twój metabolizm zwalnia. Możesz też cierpieć na wzdęcia lub zaparcia, a także mieć większy apetyt, szczególnie na słodycze, za to mniej energii. Najbardziej intensywnym objawem rzucenia palenia jest jednak głód nikotynowy – przemożna chęć zapalenia papierosa.

 

Jak rzucić palenie?

Jak rzucić palenie? Przede wszystkim – bądź silny i konsekwentny! Jeśli zdecydowałeś się rzucić palenie, trzymaj się tego, choćby było ciężko. Objawy odstawienia nikotyny są uciążliwe, ale świadczą tylko o tym, że Twój organizm wraca do normy. Jak radzić sobie z tymi objawami? Pij dużo wody, pomoże to nawilżyć górne drogi oddechowe. Zadbaj o pełnowartościowe posiłki, jedz regularnie, ale małymi porcjami. Na wzmożony apetyt może pomóc Ci żucie gumy owocowej. Jeśli objawy odstawienia bardzo Ci dokuczają, możesz wspomóc się NTZ – nikotynową terapią zastępczą, czyli inhalatorami, gumami lub plastrami z nikotyną. Szczególnie poleca się ich stosowanie wtedy, gdy paliłeś dużo i przez długi czas. NTZ pomoże zminimalizować ryzyko powrotu do nałogu. Zwłaszcza w pierwszych tygodniach odstawienia staraj się unikać kontaktu z towarzystwem palącym. Nie przejmuj się – większość objawów odstawienia minie po kilku tygodniach, a po kilku latach Twój organizm wróci całkowicie do normy.

Kalinowski@chuck.com.pl

No Comments

Leave A Comment