Czy warto kierować się ceną przy zakupie opon zimowych?

Niska cena zwykle nie idzie w parze z wysoką jakością, niezależnie od tego, z jakim produktem mamy do czynienia. Z drugiej strony czasem płacimy krocie za coś, co nie jest warte swojej ceny. Jak koszt zakupu ma się do jakości opon zimowych do pojazdów samochodowych? Czy cena powinna być podstawowym parametrem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej?

Cena nie jest najważniejsza

W przypadku opon zimowych czy letnich lub całorocznych, w sklepach oponiarskich mamy szeroki wybór modeli, rozmiarów, jak i przedziałów cenowych. Najtańsze opony najczęściej są produkowane przez firmy nieznane przeciętnemu użytkownikowi samochodu. Nie będzie to więc marka Pirelli czy Continental, ale nie jest powiedziane, że opony te nie spełnią oczekiwań kierowcy. Tanie opony zimowe w salonach Norauto wybierane są głównie przez klientów  dysponujących autami średniej i niskiej klasy, kilkuletnimi, które służą do jazdy po mieście lub na krótkich trasach podmiejskich. Takie opony mają dobrą charakterystykę i będą na pewno lepszym wyborem od opon bieżnikowanych lub używanych, o zbliżonej cenie zakupu.

Przy najdroższych oponach cena wynika nie tyle z dobrej jakości mieszanki gumowej i znakomitej konstrukcji bieżnika opony, ale również i z narzutu producenta za wartość marki, jaką dysponuje. Płacimy więc po części za nazwę, a nie za jakość stojącą za danym produktem.

Wyniki testów opon wskazówką dla kupujących

Regularnie w czasopismach motoryzacyjnych i w internecie pojawiają się publikacje wyników testów opon samochodowych – letnich i zimowych. Konsumenci często posiłkują się nimi przy wyborze modelu ogumienia dla siebie.

Testy te są wykonywane według ściśle określonych reguł, w założonych warunkach. Realizuje je między innymi największy niemiecki autobilklub ADAC. Testy są obiektywne i pozwalają na poznanie rzeczywistych cen, jakimi charakteryzują się opony. Można na ich podstawie dokonać najbardziej trafnego wyboru opon zimowych, letnich lub całorocznych.

Wynik testu jest efektem analiz prób subiektywnych i obiektywnych. Samochody biorące udział w testach poruszają się albo w kontrolowanych warunkach, np. po przygotowanych do tego celu torach wyścigowych, bądź też sprawdza się ich zachowanie w warunkach naturalnych, w miastach i na trasach podmiejskich. Mierzy się poziom generowanego hałasu – we wnętrzu pojazdu i na zewnątrz, poziomy oporów toczenia, głębokość bieżnika opon – na początku testów i po ich wykonaniu, a także długość drogi hamowania oraz czas potrzebny do uzyskania pożądanego przyspieszenia na różnych nawierzchniach.  W przypadku prób obiektywnych wszystkie parametry są określane na podstawie wskazań specjalistycznych urządzeń, z kolei w próbach subiektywnych liczą się wrażenia, o których mówią kierowcy biorący udział w testach.

Testy opon zimowych, letnich i całorocznych są prowadzone przez organizacje motoryzacyjne, takie jak ADAC, grupy konsumentów, redakcje czasopism motoryzacyjnych, jak i samych producentów, jacy działają na międzynarodowym rynku oponiarskim.

Kalinowski@chuck.com.pl

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.